کاربرد برج خنک کننده کوچک

برج خنک کننده کوچک نوعی کولینگ تاور فایبرگلاس با ظرفیت پایین تر از 80 تن تبرید گفته می شود. در واقع برج خنک کننده کوچک نوعی دستگاه خنک کننده آب با ابعاد مینیاتوری قلمداد می گردد. برج های خنک کننده فایبرگلاس قالباً با ابعاد کمتر از 150 سانتی متر ابعاد و ارتفاع کمتر از 2.5 متر کوچک بحساب می آیند. در این مقاله به بررسی نقش کاربردی که برج خنک کننده کوچک دارد، می پردازیم.

کاربرد برج خنک کننده کوچک

چرا از برج خنک کننده کوچک استفاده می شود؟

در بسیاری از صنایع خرد و متوسط از سازه های دست ساز جهت خنک کاری آب استفاده می کنند. برج خنک کننده کوچک جایگزینی برای کولینگ تاورهای اتمسفریک و غیر اصولی به شمار می رود. برجهای خنک کننده کوچک عمدتاً استراکچر و هندسه ای مکعبی شکل دارند. به عبارتی ساده یک برج خنک کن با ابعاد مینیاتوری را جهت سرد کردن حجم محدودی از آب (حداکثر 3 اینچ) بکار می گیرند.

انواع برج خنک کننده کوچک

1-فایبرگلاس:

مرسوم ترین نوع کولینگ تاور ساخته شده با بدنه فایبرگلاس بحساب می آید. برجهای خنک کاری فایبرگلاس از نوعی کامپوزیت شیشه تقویت شده با پلیمر محسوب می شوند. کوچک ترین برج خنک کننده فایبرگلاس ابعادی تقریباً معادل 90 در 90 در ارتفاع 180 سانتی متر دارد.

برج های خنک کننده فایبرگلاس خود به دو دسته بندی کلی مدارباز و مدار بسته تقسیم می شوند. تشخیص درست انتخاب مدل کولینگ تاور نیازمند تسلط به دانش ترمودینامیک است. مهندسان درون دستگاه مداربسته از کویلهای مسی و داخل برج مدارباز از پکینگ های سلولار شبکه ای استفاده می کنند.

2-گالوانیزه:

یکی دیگر از بدنه های رایج در تولید برج خنک کننده فلز فولاد با پوشش گالوانیزه است. این فلز در گذشته بدلیل نبود فایبرگلاس در سازه بسیاری از برجهای خنک کننده کوچک دیده میشد. امروزه با پیشرفت بروز صنعت کامپوزیت از فایبرگلاس در ساخت منابع خنک کننده استفاده می شود.

اینکه برج های خنک کننده کوچک چه کاربردی دارد زیاد مهم نیست. آنچه از اهمیت نسبتاً بالاتری برخوردار است تاثیر آنها بر کارکرد سایر تجهیزات می باشد. قاعدتاً دستیابی به ضرورت نیازمندی به کولینگ واتر برای هر کارخانه ای قابل لمس خواهد بود.

3-استنلس استیل:

بکارگیری ورق های استیل در ساختار برج یک فرآیند انحصاری در ساخت کولینگ تاور کوچک بشمار می رود. بدلیل ضرورت پروژه های صنعتی عموماً از بدنه استیل در برج های خنک کننده بزرگ استفاده می شود. استیل بدلیل مقاومت زیاد در برابر اسید و بخارات اسیدی عمدتاً کاربرد بسیاری در قطعات داخلی تجهیز پیدا کرده.

ما در دماگستر همواره بهره وری از ساپورتهای داخلی استیل، شافت کاهش دور استیل و حتی پیچ و مهره بشدت توصیه می نماییم. ساپورت به دلیل تماس مستقیم آب داغ در داخل برج خنک کننده کوچک دایماً در معرض پوسیدگی و زنگ زدگی است. راهکار بکارگیری از SS304 یا SS316 دو گرید معروف استیل بسیار کاربردی می باشد.

کاربرد برج خنک کننده کوچک

بسیاری از صنایع خرد تزریق پلاستیک بمنظور خنک سازی تجهیزات (قالب و روغن) دستگاه از این تجهیز استفاده می کنند. فارغ از دستگاه تزریق پلاستیک، اکسترودر که خود نوعی تزریق پلیمر قلمداد می شود نیز نیازمند کولینگ تاور است. صنعت عرق گیری و گلاب گیری نیز برای تقطیر گلاب و عرقیات همواره نیازمند تامین آب سرد هستند. یک برج خنک کننده کوچک کاربرد چشمگیری در صنایع مذکور و سایر کارخانجات کوچک دارد.

علاوه بر کارخانجات اشاره شده صنایع فولاد و ریخته گری کوچک نیز به این دستگاه نیاز مبرم دارند. بسیاری از صنایع فولاد و ریخته گری دارای کوره های القایی با ظرفیت پایین هستند. پکینگ برج خنک کننده کوچک در کنار تجهیزی بنام کوره القایی نقش مکمل را داراست.

ساخت و تولید برج خنک کننده کوچک در دماگستر

شرکت تهویه دماگستر با بهره گیری از بروز ترین قالبهای تولید بدنه فایبرگلاس یکی از نامدارترین تولیدکنندگان داخلی برج خنک کن کوچک به شمار می آید. این مجموعه با تکیه بر دانش مهندسی و تجربیات چندین ساله در صنعت کامپوزیت امروزه مدرن ترین محصولات سرمایشی را ارایه می کند. فرآیند ساخت و تولید برج خنک کننده اما کمی دشوارتر از سایر ماشین آلات سرمایشی است. کنترل کیفی و ارایه خدمات گارانتی، مهمترین اصول و مبانی شرکت سازنده برج خنک کننده می باشد.

راهکارهای افزایش بازدهی خنک کاری کولینگ تاور مکعبی

فرآیندهای متعددی جهت افزایش ظرفیت تبادل حرارتی در مبدل خنک کننده وجود دارد. این راهکارها شامل مجموعه اقداماتی است که پیرو بالا بردن میزان کاهش دمای سیال یا در واقع دلتا تی می توان انجام داد. برای مثال می توانیم به افزایش تعداد لایه های پکینگ یا متراژ کویل، تغییر سرعت زاویه ای فن، تعداد تیغه و زاویه قرارگیری پروانه اشاره کنیم. از دیگر عوامل تاثیرگذار بر راندمان برودتی کولینگ تاور مکعبی، محاسبه و طراحی اصولی نازل، مهندسی تعداد آنها و فواصل قرارگیری نازلها از یکدیگر می باشد. چنانچه این عوامل به درستی محاسبه شوند، آنگاه پدیده همپوشانی رخ می دهد. این پدیده زمانیکه سطوح پکینگ بطور کامل با آب تر شده باشد، صورت می گیرد. دیگر راهکارهای افزایش راندمان برج خنک کننده مکعبی عبارتند از:

گزینش بهترین محل برای نصب و راه اندازی برج خنک کننده: جهت جایگذاری دستگاه مکانی به دور از تابش مستقیم نور خورشید را انتخاب کنید. این امر باعث جلوگیری از بالا رفتن حرارت سیال می شود. محل نصب دستگاه باید به دور از تاسیسات گرما زا، با تهویه هوای مناسب و در فاصله مناسبی از استخرهای نگهداری سیال گرم باشد.

استفاده از مخزن سیرکولاتور و حوضچه های آبفشان یا استخر: مخازن فایبرگلاس نگهداری آب یا استخر،  سبب افت دمای سیال در فواصل زمانی معینی خواهد شد. حوضچه آبفشان ضمن افزایش تبادل حرارت در اثر برقراری تماس میان آب و هوا سبب افزایش راندمان کاهنده دمای سیال می گردد.

بهره گیری از دریفت الیمیناتور یا قطره گیر: این قطعه باعث جلوگیری از تجمع بخارات اشباع در اطراف دستگاه می شود که در نتیجه سبب حفظ کیفیت هوای ورودی می گردد . همچنین با محاظت از قطعات بخش هوزینگ هوارسانی، سبب حفظ راندمان و جلوگیری از تشکیل رسوب روی جدار خارجی فن خواهد شد.

بکارگیری سختی گیر: سختی گیر رزینی ضمن زدایش یون های رسوب پذیر آب، موجب جلوگیری از کاهش راندمان قطعات در اثر رسوب گرفتگی می شود.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "کاربرد برج خنک کننده کوچک" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "کاربرد برج خنک کننده کوچک"، کلیک کنید.