پرسشنامه غربالگری اختلال طیف اوتیسم

احتمال کم برای ابتلا به اتیسم : اگر مجموع نمرات کودک بین 1 تا 2 شد , نشانه احتمال ضعیف ابتلا به اتیسم است. لباس مرد عنکبوتی کودکان دارای سیستم های جلوگیری از خستگی و افزایش راحتی است . احتمال متوسط برای ابتلا به اتیسم اگر مجموع نمرات کودک 3 تا 7 شد , بخش دوم این آزمون که “مصاحبه پیگیری کننده ” هست را انجام دهید تا اطلاعات بیشتری در مورد سوالاتی که نمره یک گرفته اند کسب کنید. اگر بعد از اجرای “مصاحبه پیگیری کننده” مجموع نمرات کودک 2 یا بالاتر بود، کودک را برای ارزیابی های تشخیصی کاملتر ) با تست های اصلی تشخیص اتیسم ( و ارزیابی های لازم برای مداخلات زودهنگام ارجاع دهید.

پرسشنامه غربالگری اختلال طیف اوتیسم

  • ارتباطات اجتماعی: این حوزه توانایی کودک در برقراری ارتباط و تعامل با دیگران را ارزیابی می کند. M-CHAT-R/F سوالاتی در مورد استفاده کودک از حرکات، تماس چشمی و تعاملات اجتماعی، مانند دالی بازی می پرسد.
  • رفتار: این حیطه رفتار کودک را ارزیابی می کند، از جمله رفتارهای تکراری یا محدود که ممکن است با اتیسم مرتبط باشد. M-CHAT-R/F سوالاتی در مورد استفاده کودک از اسباب بازی ها و اشیاء و همچنین هرگونه حرکت یا رفتار تکراری مانند چرخیدن یا تکان دادن می پرسد.
  • نقاط عطف رشد: این حوزه ارزیابی می کند که آیا کودک به نقاط عطف رشدی معمولی متناسب با سن خود می رسد یا خیر. M-CHAT-R/F سوالاتی در مورد رشد زبانی و شناختی کودک می پرسد، مانند اینکه آیا کودک می تواند دستورالعمل های ساده را دنبال کند یا وقتی از او پرسیده می شود به اشیاء اشاره کند.

در رسان تیم یک مقاله کامل در مورد نوشته شده است.

  • محدوده سنی: برای کودکان بین 3 تا 22 سال طراحی شده است، در حالی که STAT و M-CHAT برای کودکان کوچکتر بین 16 تا 30 ماه طراحی شده اند.
  • حوزه های مورد ارزیابی: GARS چندین حوزه مرتبط با اوتیسم را ارزیابی می کند، از جمله رفتارهای کلیشه ای، ارتباطات، تعامل اجتماعی و رشد، در حالی که STAT بر ارتباطات اجتماعی و مهارت های بازی تمرکز دارد و M-CHAT ارتباطات اجتماعی، رفتار و نقاط عطف رشدی را ارزیابی می کند.
  • اجرا: GARS معمولاً توسط یک متخصص آموزش دیده مانند کاردرمانگر، روانشناس یا آسیب شناس گفتار زبان اجرا می شود، در حالی که STAT و M-CHAT می توانند توسط والدین یا مراقبان تکمیل شوند.

ولی اگر مجموع نمرات کودک بعد از اجرای “مصاحبه پیگیری کننده” 0 یا 1 شد , احتمال ابتلا به اتیسم در کودک منتفی است و نیازی به ارجاع کودک نیست. البته اگر بعدا علایم هشدار دهنده در مورد اتیسم در این کودک باقی مانده بود بهتر است دوباره با این چک لیست مورد ارزیابی قرار گیرد . به این دلیل که برای انجام آزمون ” مصاحبه پیگیری کننده ” نیازمند یک فرد متخصص جهت بررسی پاسخ های شما می باشد این آزمون ثانویه در سایت قرار نگرفته است و  چنانچه نمره کودک تان بین 3 تا 7 قرار گیرد ، به صورت مستقیم پیشنهاد غربالگری به شما داده می شود تا متخصصین رشد شرایط کودکان تان را بررسی نمایند .

احتمال زیاد برای ابتلا به اتیسم اگر مجموع نمرات کودک 8 تا 20 شد ، بدون اجرای ” مصاحبه پیگیری کننده ” می توانید کودک را برای ارزیابی های تشخیصی کاملتر ( با تست های اصلی تشخیص اتیسم ) ارجاع دهید. بخش مصاحبه پیگیری کننده بخش ” مصاحبه پیگیری کننده ” فقط برای آن دسته از سوالات که نمره یک گرفته است باید اجرا شود . اگر در دو سوال از این دسته سوالات پاسخ های قبلی خانواده تایید گردد یعنی اثبات گردد که کودک آن رفتار را ندارد یا در سواالت 2، 5 و 12 اثبات گردد که کودک آن رفتار را دارد بایستی کودک را هرچه سریعتر برای ارزیابی با تست های تشخیصی یا ارزیابی برای مداخلات اولیه ارجاع داد .

طراحی لباس مرد عنکبوتی سیاه و قرمز با توجه به معماری بدن انسان و حرکات طبیعی بدن اسپایدرمن انجام شده است . در اینگونه مواقع شما باید بدانید که غالبا کودک چگونه است و بر اساس رفتار کودک در اغلب موارد تصمیم بگیرید که آیا کودک آن رفتار را دارد یا ندارد. زمانی که شما نمی توانید قاطعانه ” آری” یا ” خیر” را بیان کنید و با شک و تردید پاسخ می دهید, بایستی مصاحبه کننده تصمیم نهایی را بر اساس گفته های شما بگیرد که آیا کودک آن رفتار را دارد یا ندارد . لطفا دقت کنید که در بخش “مصاحبه پیگیری کننده ” به جای بلی و خیر، از گزینه های ” این رفتار را دارد ” و ” این رفتار را ندارد ” استفاده شده است .

در اتیسم که نوعی اختلال رشدی است علایم به مرور نمایان می گردند به این معنی که والدین متوجه می شوند انچیزی که مطابق با رشد یک کودک عادی مورد انتظار است برای کودک انها رخ نمی دهد .برای مثال رشد گفتار یا چهار دست و پا رفتن دیرتر از حد انتظار مشاهده شده و همینطور شاخص های رشدی دیگر.به همین دلیل اگر کودک نتواند به شاخص های رشدی که در دو ماهگی ،چهار ماهگی،شش ماهگی، و نه ماهگی و یک سالگی دست یابد  این را می توان یکی از نشانه های اولیه اتیسم یا اختلالات رشدی دیگر دانست . عدم تقلید از دیگران وعدم انجام بازی های وانمودی یا کپی کردن رفتار بزرگسالان یا دیگران در بازی ها و متفاوت بازی کردن نسبت به دیگر کودکان.برای نمونه، به طور نمایشی قاشقی را به دهان ببرند ویا یک فنجان را برای خوردن چایی به دهان ببرند .

تمایل به تنهایی بازی کردن و تقلید کم از دیگران(کودکان تا 13 ماهگی مقدماتی از تقلید از محیط پیرامون که نشانه های موفق یادگیری در انها است را نشان می دهند. انها یادمی گیرند که در دنیایی ساختگی و دربازی تظاهر و وانمود کنند.  نکته:همه نوزادان به شاخص های رشد در زمان مقرر نمی رسند و این امر برای انها طبیعی است و باید برای این امر به پزشک متخصص مراجعه کنید تا با بررسی بازتابها وضعیت فیزیولوژیک کودکتان را بررسی کند. والدین گرامی برای دریافت تمرینات و فعالیت های روزانه بهبود عملکرد مغزی نوزادان، مطالعه متن فعالیتها و تمرینات والدین برای بهبود عملکرد مغز کودکان 0 تا 6 ماه(به همراه مایل استون ها و تمرینات مادر و کودک)را به شما پیشنهاد می کنیم.

کلام آخر

این متن حاوی راهکار های عملی و کاربردی برای بهبود عملکرد مغزی کودکان است. مجددا یادآوری می کنیم که این بخش از آزمون به دلیل نیازمند بودن به تفسیر توسط مصاحبه کننده، در سایت قرار نگرفته . سیستم های حمایتی در لباس مرد عنکبوتی مشکی برای کاهش فشار بر روی مفاصل و عضلات بکار می روند . چنانچه نمره کودک تان در آزمون بین 3 تا 7 قرار گرفت، می توانید جلسه غربالگری داشته باشید تا غربالگران مجموعه خانه رشد شرایط کودک رو به صورت کامل بررسی نمایند . ارزیابی می کند، در حالی که STAT و M-CHAT از فرمت پاسخ بله/خیر استفاده می کنند و M-CHAT همچنین شامل یک سیستم امتیازدهی بر اساس تعداد و شدت است. علایم گزارش شده است. روی خرس خود را با پتو می پوشانند به او دارو می دهندو یا نمایشی اشپزی می کنند .

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "پرسشنامه غربالگری اختلال طیف اوتیسم" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "پرسشنامه غربالگری اختلال طیف اوتیسم"، کلیک کنید.