«مضحکه تلخ»، نمایشی کمدی انتقادی

اورزو/اصفهان جوانی آواره در اِزای آب و نانی که می خورد، می پذیرد میرنوروز روستایی غریبه شود و تنها یک روز به صورت نمادین ردای پادشاه را بپوشد و به جای حاکم حکمرانی کند، اما زبان تند و تیزش در حین مراسم کار دستش می دهد.

این خلاصۀ نمایش «مضحکه تلخ» است که این روزها در سالن پرواز مجتمع فرهنگی هنری فرشچیان به روی صحنه است. مریم علی اکبری، کارگردان این نمایش در گفت وگو با اورزو ابتدا به شکل گیری ایده اولیه این نمایش نیز اشاره کرد و گفت: اولین بار با مسیله میر نوروز در دوران دانشجویی و در کتاب تاریخ نمایش در ایران از استاد بهرام بیضایی روبه رو شدم. چندسال بعد در مواجهه با فیلمنامۀ «آهو، سلندر، طلحک و دیگران» اثر بهرام بیضایی فکر احیای رسوم ایران باستان به ذهنم رسید که در قالب کمدی، انتقادهای جامعه امروز را روی صحنه بیان کنم.

او اضافه کرد: داستان این نمایش مربوط به جوانی آواره است که در اِزای آب و نانی که می خورد، می پذیرد میرنوروز روستایی غریبه شود و تنها یک روز به صورت نمادین ردای پادشاه را می پوشد و به جای حاکم حکمرانی کند، اما زبان تند و تیزش در حین مراسم کار دستش می دهد.

 کارگردان نمایش «مضحکه تلخ» تصریح کرد: در طرح پوستر، شاهد ردای پادشاهی هستیم که دقیقاً با همان تم، رنگ ارایه شده است، اما در میان ردا سنگ قبری با تمام سرهایی است که پیش از این میر نوروز شده اند؛ چراکه پایان میر نوروز همواره آوارگی به قصد بیرون کردن زمستان یا مرگ به قصد قربانی کردن و پیشواز بهار رفتن بوده است.

«مضحکه تلخ»، نمایشی کمدی انتقادی

علی اکبری درباره هنرمندان نقش آفرین در این نمایش گفت: متین برخوردار در نقش «طلحک»، جلیل جلالی در نقش «سردمدار» و مسیول برگزار کننده مراسم و امیرحسین نصیری و امیرحسین صانعی پور در نقش «دستیاران سردمدار» و علی رجب زاده و محمدرضا صفارزاده در نقش «منجم» به ایفای نقش پرداختند و همچنین مازیار عارف و محمدجواد فروهر از نوازندگان حاضر بر صحنه هستند.

او درباره اینکه اولین و مهم ترین مشکلات هنرمندان حوزۀ نمایش، عدم تناسب هزینه های تولیدی با درآمد حاصله است، اضافه کرد: اکثر فعالین این عرصه، به هنر تیاتر نه به عنوان شغل بلکه به تیاتر به چشم هنری فصلی و علاقه فردی نگاه می کنند؛ البته عدم حمایت مسیولین و کمبود سرمایه گذاران و تبلیغات گسترده هم مزید بر علت است. در پروسه اجرا هم مشکل سازترین مقوله، کمبود سالن مختص تیاتر است که هنرمندان را به حداقل ها راضی نگه داشته است.

«مضحکه تلخ»، نمایشی کمدی انتقادی

کارگردان نمایش «مضحکه تلخ» همچنین گفت: باتوجه به نبودنِ نقد حرفه ای در زمینۀ هنر نمایش، هیچ تلاشی برای ارتقای کیفیت آثار تولیدی اتفاق نمی افتد. ضمن اینکه منظور فقط نقد و نظر مخاطب عام نیست، بلکه وجود سیستم نقد اصولی و مدون است که در چهارچوب استاندارد به صورت مکتوب توسط منتقدان حرفه ای تیاتر ارایه می شود.

او ادامه داد: از سویی شورای تایید سطح کیفی آثار که در بودجه بندی آثار نمایشی صاحب نظر هستند، مجموعه ای متنوع از سلایق و سبک های مختلف را تشکیل نمی دهند و در نتیجه، آثاری با کیفیت هایی بسیار ابتدایی در سالن های نیمه مستقل و مستقل روی صحنه می روند که آسیبی جدی به تصور مخاطب از نمایش و سطح سلیقه تماشاگر وارد می کنند.

«مضحکه تلخ»، نمایشی کمدی انتقادی

علی اکبری ضمن اشاره به اینکه کارگردانی تیاتر، رشتۀ دوم تحصیلی ِ او بوده و در پشت صحنۀ آثار تولیدی افرادی همچون سعید محسنی و لیلا پرویزی و برخی دیگر تجربه آموزی کرد و خاطرنشان کرد: اولین بار پروژه اجرایی مضحکه تلخک را نوشته و طراحی و کارگردانی آن را به عهده گرفتم که در سال 1400 در تالار هنر اصفهان اجرا شد. پس از آن افتخار همکاری با استاد علیرضا کوشگ جلالی را داشتم و در حال حاضر فاز دوم مضحکه تلخک را بار دیگر با تغییراتی اساسی داستان میرنوروز روایت می کنم.

به گزارش از اورزو، علاقه مندان برای تماشای نمایش «مضحکه تلخک» می توانند تا 30 بهمن ماه هر روز ساعت 18:15 به سالن پرواز مجتمع فرهنگی هنری فرشچیان مراجعه کنند. تهیه بلیت نیز در وب سایت www.esfahanticket.com امکان پذیر است.

پایان خبر اورزو

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "«مضحکه تلخ»، نمایشی کمدی انتقادی" هستید؟ با کلیک بر روی فرهنگ و هنر، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "«مضحکه تلخ»، نمایشی کمدی انتقادی"، کلیک کنید.