طلسم واردات خودرو بعد از 5 سال شکسته شد – خبرگزاری اورزو | اخبار ایران و جهان
به گزارش خبرنگار اورزو، سال 1397 بنا به محدودیت های ارزی تحمیل شده به کشور و طبق تصمیم شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، واردات خودرو تا 31 اردیبهشت ماه سال 1401 ممنوع اعلام شد.
برنامه ریزی دولت برای آزادسازی واردات
با روی کار آمدن دولت سیزدهم، فاطمی امین وزیر سابق صمت (سال 1400) وعده داد که تا پایان خردادماه سال 1401 واردات خودرو تعیین تکلیف و آیین نامه ای به این منظور تصویب خواهد شد.
همچنین رییس جمهور شهید نیز که اسفند سال 1400 یک فرمان هشت ماده ای در مورد صنعت خودروسازی کشور صادر کرده در بند چهارم دستور داده بود که «به منظور افزایش رقابت پذیری و رفع شایبه انحصار، متناسب سازی قیمت خودرو و جبران کمبود تولید به میزان مورد نیاز بازار، موانع قانونی و اجرایی واردات خودرو در سال 1401، حداکثر ظرف سه ماه آینده رفع شود و با افزایش صادرات خودرو و قطعات، نسبت صادرات به واردات در صنعت خودرو افزایش یابد.»
بر همین مبنا نیز آیین نامه واردات خودرو تنظیم و در نهایت اوایل شهریور ماه سال 1401 آیین نامه واردات خودرو به تصویب هیات دولت رسید و اعلام شد که یک میلیارد یورو ارز برای واردات خودرو در نظر گرفته شده است که این خودروها شامل خودروهای اقتصادی با دامنه قیمتی زیر 10 هزار یورو و خودروهای بین 10 تا 20 هزار یورو می شود. همچنین با توجه به اینکه دولت سیزدهم نگاه ویژه ای به توسعه تولید داخل دارد، از جمله مهم ترین شروط واردات خودرو، انتقال فناوری اعلام شد تا از این طریق زمینه توسعه تولید خودروهای اقتصادی در داخل فراهم شود.
پس از تصویب آیین نامه در اورزو ماه همان سال، محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی در نامه ای به رییس جمهور با ذکر 3 ایراد، مصوبه دولت درباره تعیین سازوکار واردات خودرو را مغایر قانون اعلام کرد. در همین راستا نیز در آبان ماه، محمد مخبر معاون اول رییس جمهور با ارسال نامه ای به وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی، دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی، تصویب نامه هییت وزیران در خصوص واردات خودرو که شامل اصلاح تصویب نامه قبلی واردات خودرو بود را ابلاغ کرد.
سرعت بخشی به واردات
نکته قابل توجه در واردات خودرو که از روز نخست مطرح شدن آزادسازی در محافل مختلف مورد اشاره قرار می گرفت وضعیت تامین ارز بود. در همین راستا تاکید شد که تامین ارز از منشا خارج از کشور خواهد بود و در ادامه نیز در آبان ماه علی صالح آبادی رییس کل سابق بانک مرکزی با رد هر گونه ابهام در خصوص مشکل در تامین ارز اعلام کرد که «به محض آغاز ثبت سفارش واردات خودرو، بانک مرکزی آمادگی تامین ارز مورد نیاز را دارد و تامین ارز مورد نیاز بر اساس استانداردی که وزارت صمت تعریف کرده، انجام می شود.»
این مساله در سال 1402 نیز از سوی فعالان صنعت خودرو مورد اشاره قرار گرفته بود که مجدد بانک مرکزی اعلام کرد مشکلی در تامین ارز ندارد و ارز مورد نیاز وزارت صمت برای واردات را تخصیص داده است.
در همین راستا نیز سال گذشته اگرچه برخی از افراد به دنبال سنگ اندازی در مسیر واردات خودرو بودند اما دولت سیزدهم با عزم راسخ نسبت به واردات اقدام کرد؛ هر دو وزیر صمت دولت نیز در اظهارات متعددی نسبت به تمایل دولت به افزایش واردات خودرو تاکید داشتند.
بر همین مبنا اگرچه پارسال صرفاً 11 هزار و 236 خودرو ترخیص شد اما با ورود به سال جدید واردات و ترخیص سرعت گرفت و به اذعان عباس علی آبادی وزیر صمت «به قدری خودرو وارد گمرکات شده که دیگر جا نیست.»
در آخرین آمارهای ارایه شده نیز اعلام شد که بالغ بر 22 هزار خودرو وارد کشور شده است؛ مهدی ضیغمی رییس سازمان توسعه تجارت در این ارتباط تاکید کرده که «در حال حاضر بیش از 22 هزار دستگاه خودروی خارجی وارد کشور شده است. رقم قابل توجهی هم در منطقه و بنادر منطقه است که شرکت ها ترجیح داده اند وارد بنادر کشور نکنند و منتظر عرضه هستند تا وارد کشور کنند. از این میزان بیش از 13 هزار خودرو ترخیص شده و بخش عمده آن با پلاک ملی به متقاضیان سامانه تحویل داده شده است. آمار تحویل خودروها هم قابل توجه است.»
با توجه به اینکه واردات خودرو بیش از 5 سال متوقف بود می توان اذعان کرد که وضعیت فعلی واردات چندان نامطلوب هم نبوده و در صورت تداوم سیاست های فعلی می توان شاهد افزایش واردات هم بود.
نکته قابل توجه آنکه در این مدت خودروهای وارد شده صرفاً از کشور چین نبوده و خودروهای ژاپنی و کره ای و اروپایی نیز عرضه شده است.
واردات خودروهای برقی کلید خورد
موضوع دیگر آنکه در دولت سیزدهم با توجه به اهتمام وزارت صمت مبنی بر کاهش مصرف سوخت و جایگزینی خودروهای برقی به جای خودروهای بنزینی به صورت جدی واردات خودروهای برقی در دستور کار قرار گرفت؛ در همین رابطه مقرر شد بخش تاکسیرانی به ویژه در شهرهای بزرگ مجهز به خودروهای برقی شود که این مهم امسال جامه عمل خواهد پوشید.
اخیراً نیز سامانه ای مجزا برای عرضه خودروهای برقی راه اندازی شده که در مرحله نخست عرضه خودرو از طریق این سامانه، بالغ بر 140 هزار نفر متقاضی ثبت نام کردند.
البته تا به این لحظه 10 هزار خودروی برقی وارد کشور شده که مقرر است این 10 هزار خودرو با شیوه قرعه کشی به متقاضیان عرضه شود؛ سازمان توسعه تجارت تاکید کرده که فرایند واردات خودروهای برقی با سرعت بیشتری ادامه خواهد داشت.
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "طلسم واردات خودرو بعد از 5 سال شکسته شد – خبرگزاری اورزو | اخبار ایران و جهان" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "طلسم واردات خودرو بعد از 5 سال شکسته شد – خبرگزاری اورزو | اخبار ایران و جهان"، کلیک کنید.