درمان گرفتگی عضلات گردن با روش سریع

خشکی شانه یا شانه یخ زده چیست؟

شانه یخ زده که به کپسولیت چسبنده نیز معروف است، یکی از علل گرفتگی و درد در ناحیه شانه و کتف است. نشانه‌های این بیماری به آرامی ظاهر می‌شود و به مرور افزایش می‌یابد. روند بیماری شانه یخ زده در سه مرحله خلاصه می‌شود:

  • مرحله انجماد: هر گونه حرکت شانه باعث درد می‌شود و توانایی تحرک شانه محدود خواهد شد. این مرحله معمولا ۷ تا ۹ ماه طول می‌کشد.
  • مرحله یخ زده: درد در این مرحله، کمی کاهش یافته اما گرفتگی بیشتر می‌شود. این مرحله ۴ تا ۱۲ ماه طول می‌کشد.
  • مرحله ذوب: محدودیت حرکت از بین می‌رود و کم‌کم بهبودی کامل حاصل می‌شود.

توجه داشته باشید که بی‌حرکت نگه داشتن شانه برای مدت طولانی مثل دوران بعد از جراحی، خطر ابتلا به شانه یخ‌زده را افزایش می‌دهد. اما درمان سریع گرفتگی گردن و خشکی شانه کدام است؟

درمان گرفتگی عضلات گردن با روش سریع

علائم گرفتگی عضلات شانه چیست؟

زمانی که اسپاسم شانه رخ می‌دهد علائم زیر نمایان می‌شود:

  • درد در شانه، گردن، بالای بازو، بین تیغه‌های شانه و بالای کمر
  • سفتی در پشت شانه
  • محدودیت در توانایی حرکت (حرکت دست، گردن و غیره به سختی و همراه با درد باشد)

توجه داشته باشید که اگر درد شانه و گرفتگی در این ناحیه طولانی مدت بود و با امتحان روش‌های درمان خانگی درد کاهش پیدا نکرد، باید سریعا به پزشک متخصص مراجعه کنید. پزشک متخصص ستون فقرات، می‌تواند علت دقیق درد و گرفتگی شانه را تشخیص دهد.

گرفتگی عضلات شانه همراه با دیگر نقاط بدن نشانه چیست؟

گرفتگی عضلات شانه ممکن است همراه با درد یا گرفتگی در دیگر نقاط بدن مانند گردن، کتف و غیره اتفاق بیفتد. هر یک از اینها می‌تواند علل مختلفی داشته باشد. در ادامه علت اسپاسم شانه همراه با علائم دیگر را توضیح می‌دهیم.

گرفتگی عضلات شانه و گردن نشانه چیست؟

گرفتگی عضلات شانه و گردن، زمانی مشخص می‌شود که شما قادر به حرکت کردن به چپ و راست نباشید و یا این حرکت به سختی و با درد فراوان انجام شود. در حقیقت فرد برای نگاه کردن به اطراف مجبور است کل بدن خود را بچرخاند. این گرفتگی ممکن است صبح، هنگام بیدار شدن از خواب و یا آخر شب پس از انجام فعالیت‌های زیاد برای اکثر افراد پیش آید. اگر گرفتگی شانه و گردن، علت پزشکی خاصی نداشته باشد حداکثر در مدت زمان ۷ روز از بین می‌رود، اما اگر گرفتگی در این مدت کاهش پیدا نکرد، مراجعه به دکتر ارتوپد الزامی است. از دیگر عوامل گرفتگی گردن می‌توان به فتق دیسک گردن اشاره کرد. همچنین برای کاهش گرفتگی می‌توانید از مسکن‌های مختلف استفاده کنید.

گرفتگی عضلات شانه و کتف نشانه چیست؟

گرفتگی عضلات شانه و کتف بسیار آزاردهنده است و احتمالا شما را از انجام کارهای روزمره باز دارد. شانه و کتف به مجموعه‌ای از استخوان، مفصل و ماهیچه گفته می‌شود. انجام یک حرکت ناگهانی و یا بلند کردن اشیاء سنگین می‌تواند از علل گرفتگی عضلات پشت کتف باشد. انجام ورزش‌های سبک و کشش‌های آرام باعث بهبود گرفتگی و کاهش درد می‌شود.

گرفتگی عضلات شانه راست نشانه چیست؟

اسپاسم عضلانی شانه سمت راست، می‌تواند بر اثر وارد شدن فشار ناگهانی به کتف ایجاد شود. این گرفتگی که با درد همراه است، حرکت دست راست را کمی مشکل می‌کند. برای بهبود گرفتگی از مسکن‌ها استفاده کنید. البته برای تشخیص دقیق علت، حتما باید به دکتر ارتوپد مراجعه کرد.

گرفتگی عضلات شانه چپ نشانه چیست؟

از آنجایی که عضلات سمت چپ، به قلب نزدیک‌تر است امکان دارد گرفتگی شانه، ناشی از بیماری‌های قلبی باشد. تشخیص دقیق این موضوع بر عهده متخصص قلب است.

گرفتگی عضلات شانه در بارداری نشانه چیست؟

گرفتگی عضلات شانه در دوران بارداری به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود و بیشتر اوقات طبیعی است و جای هیچ گونه نگرانی نیست. تغییر در عضلات و مفاصل باعث گرفتگی عضلات خواهد شد. از جمله دلایل دیگر گرفتگی عضله شانه در این دوران فشار بیش از حد به کمر، خوابیدن زیاد و ایستادن به مدت طولانی است. در دوران بارداری ورزش‌های سبک انجام دهید و از رژیم غذایی مناسب پیروی کنید.

درمان گرفتگی گردن

درمان سریع گرفتگی گردن بسته به میزان درد و گسترش آن در بدن تفاوت دارد. بدیهی است که اگر تجربه درد شما کم باشد و هنوز در مراحل ابتدایی قرار بگیرد، درمان گرفتگی گردن در خانه می‌تواند مؤثر باشد. اما زمانی که با بی توجهی به این مسئله با وضعیت حاد روبرو شده‌اید، درمان‌هایی مانند فیزیوتراپی گردن بهترین گزینه ممکن خواهند بود.

1. استراحت و تغییر فعالیت:

در هنگام تشدید درد ناشی از اسپاسم گردن، استراحت کردن یا تغییر نحوه انجام برخی فعالیت‌ها به راحتی می‌تواند در کاهش گردن درد مؤثر باشد. برای نمونه پیشنهاد می‌شود با رعایت اصول ارگونومی در محل کار و یا منزل، برای حفظ سلامتی خودمان تلاش کنیم.

2. فیزیوتراپی گردن:

فیزیوتراپی گرفتگی گردن یک روش درمانی است که برای بهبود و تسکین مشکلات مربوط به گردن استفاده می‌شود. این روش شامل تمرینات و تکنیک‌های مختلفی است که به منظور تقویت عضلات گردن، افزایش محدوده حرکتی، کاهش درد و التهاب، بهبود تعادل و بهبود عملکرد عمومی گردن استفاده می‌شود.

فیزیوتراپی گردن می‌تواند در درمان دردهای گردنی ناشی از آسیب‌های عضلانی، اسپاسم عضلانی، آرتروز گردن، بیرون زدگی دیسک گردنی و سایر مشکلات مربوط به گردن مؤثر باشد. در این روش درمانی، فیزیوتراپیست می‌توانند برنامه تمرینی مناسب برای تقویت گردن شما را به صورت شخصی سازی شده، تهیه کنند. گردن قوی‌تر و انعطاف‌پذیرتر عملکرد بهتری خواهد داشت و ممکن است در کاهش درد هم مؤثر باشد.

3. داروهای بدون نسخه:

داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) ممکن است به کاهش التهاب ناشی از استئوآرتریت گردن کمک کنند. برخی از نمونه‌های این داروها شامل ایبوپروفن (Advil) و ناپروکسن (Aleve) هستند. قبل از استفاده از هر دارو، حتما دستورالعمل‌ها را به دقت مطالعه کنید تا خطر عوارض جدی را کاهش دهید.

4. استفاده از گرما و سرما درمانی:

استفاده از یخ می‌تواند به کاهش التهاب و بی حس کردن درد کمک کند. ممکن است برخی افراد ترجیح دهند از گرما درمانی استفاده کنند که می‌تواند جریان خون را افزایش داده و عضلات را شل کند. در استفاده از گرما یا سرما درمانی، باید حدود 10 دقیقه به طور متوالی درمان گرفتگی گردن را در نظر بگیرید و همچنین حدود 2 ساعت استراحت داشته باشید.

 

در ضمن لایه‌ای را بین پوست خود و منبع گرما/ سرما قرار دهید تا از بروز آسیب بیشتر جلوگیری شود. مهم است که قبل از استفاده از هر درمان خانگی یا پزشکی، با یک متخصص مشورت کنید تا بر اساس شرایط و نیازهای خاص شما، بهترین روش درمانی را تعیین کند.

در آخر؛ بهترین روش درمانی برای گرفتگی گردن

در نهایت با توجه به مواردی که تاکنون ذکر شده متوجه می‌شویم که گرفتگی در گردن ممکن است به علت مواردی مانند آسیب دیدگی یا پوزیشن های غلط رخ دهد. در صورتی که بهبود خود به خود حاصل نشود، برنامه‌ریزی برای ویزیت با یک متخصص لازم است.

در صورتی که اسپاسم گردن بسیار شدید باشد و پس از یک هفته بهبود پیدا نکند یا پس از ضربه (مانند تصادف یا زمین خوردن) شروع شود، توصیه می‌شود به پزشک مراجعه کنید.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "درمان گرفتگی عضلات گردن با روش سریع" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "درمان گرفتگی عضلات گردن با روش سریع"، کلیک کنید.