داروهایی که باعث اوتیسم میشود

علت ابتلا به اوتیسم چیست؟

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری دانا در ابتلای کودکان به بیماری اوتیسم 5 عامل زیر نقش بسزایی دارد: مدارک و اسناد موثقی وجود دارد که نشان می دهد تغییرات ژن، یکی از دلایل ابتلا به اوتیسم است. این اختلال و بیماری بیشتر جنبه وارثتی دارد. در واقع خانواده ای که یکی از فرزندان آن ها مبتلا به اوتیسم است،شانس اینکه فرزند دیگر نیز مبتلا به این بیماری باشد،یک در بیست است. همچنین مطالعه ای که بر روی دوقلو ها انجام شده،حاکی از آن است که اگر یکی از دو قلو ها مبتلا به این اختلال و بیماری باشد احتمال اینکه دیگری نیز مبتلا باشد 90 در صد است که این درصد کمی نیست! داروهایی که باعث اوتیسم می شوند چیست؟ اوتیسم اختلال رشدی است و بر نحوه تعاملات و ارتباطات فرد با دیگران و همچنین نحوه یادگیری و رفتار او تاثیر می گذارد.

داروهایی که باعث اوتیسم میشود

اوتیسم اختلالی مادام العمر است و قابل درمان نمی باشد بلکه می توان فرد را پشتیبانی کرده تا با روش های حمایتی زندگی بهتر و با کیفیت تری داشته باشد. دانشمندان یک جهش ژنی در گروهی از افراد مبتلا به اوتیسم را شناسایی کردند که می تواند مانع از توسعه ارتباطات مغزی شده و فعالیت مغز را کند نماید. لباس اسپایدرمن کودک با جزییاتی چون درزهای محکم، بندها و دوخت های ارتقاء یافته، انعطاف پذیری بیشتری را به فرد می دهد . از اوایل سال 2000، شیوع اوتیسم در ایالات متحده تقریبا 120 درصد افزایش یافت و از هر 68 کودک در حال حاضر 1 نفر به این اختلال رشدی مبتلا هستند. بیماری اوتیسم که مشخصه های آن رفتارهای تکراری و مشکلات در مهارت های ارتباطی و اجتماعی است در میان پسران حدود 4.5 برابر بیشتر از دختران است.

شروع اوتیسم قبل از سن سه سالگی رخ داده و تا آخر عمر یک فرد طول می کشد .برخی از کودکان در چند ماه اول زندگی دارای نشانه های این اختلال هستند، در حالیکه برای دیگران علایم تا دو سال و یا بعد از آن ظاهر نمی شود. در حال حاضر هیچ درمانی برای اوتیسم یا مقابله با علایم اولیه آن وجود نداشته و تنها می توان از درمان های رفتاری و داروهایی که می تواند عملکرد را بهبود بخشد استفاده کرد. آن ها ممکن است برخی اطلاعات حسی مانند صدا ها و بو ها را متفاوت از دیگران پردازش کنند و همین امر ممکن است باعث بروز برخی رفتار ها و خصوصیات پاسخ به این پرسش چندان کار آسانی نخواهد بود چرا که دانشمندان هنوز نمی دانند که دقیقا چه چیزی منجر به بروز اوتیسم می شود.

اوتیسم از یک ژن یا یک سبک زندگی خاص نشات نمی گیرد بلکه ناشی از تعامل بین چندین عامل مختلف می باشد . نکته مهم و قابل توجه که درباره علت بروز اوتیسم وجود دارد این است که ژنتیک در بروز این اختلال نسبت به عوامل محیطی نقش موثر تری خواهد داشت بنابراین احتمال بروز اوتیسم در کودکانی که خواهر یا برادر مبتلا به اوتیسم دارند، بسیار بیشتر از سایرین است. اگر فرد دچار اختلالات ژنتیکی مرتبط مانند سندروم x شکننده، سندروم رت و توبروز اسکلروزیس باشد احتمال ابتلا به اوتیسم در او افزایش می یابد.اکسی توسین،(هورمونی که از طریق مادر در طول زایمان تولید می شود)مانع این تغییر موقعیت GABA می شود. افراد مبتلا به اوتیسم اغلب در برقراری ارتباط و ایجاد ارتباط عاطفی و اجتماعی با مشکلاتی رو به رو هستند.

یافته های این تحقیق نشان می دهد که کنترل کردن اکسی توسین می تواند گیرنده GABA را متوقف کند، شاید بتواند مغز را از حمله هورمون هایی که در طول تولد رخ می دهد محافظت کند. او و همکارانش دو نمونه از موش هایی کهسندرمXشکننده و موش های در معرض مواد مخدر، صرع و والپروت در رحم قرار گرفته بودند آزمایش کردند.آنها دریافتند که در این جوندگان، GABA قبل از تولد و تا یک ماهگی در آنها به عنوان یک پیام رسان هیجان انگیز است البته محققان در این آزمایش  به دوره های زمانی دیگر توجه نکردند، همچنین آنها دریافتند که مسدود کردن اکسی توسین در موش های گروه کنترل باعث بوجود آمدن علایم طیف اتیسم می شود. مطالعه دیگری که در مجله علوم اعصاب منتشر شده، توضیح می دهد که موشهای مدل X شکننده، GABA را 15 روز پس از  تولد کنترل می کنند.

نقش ژن در بروز اوتیسم:  ایا ژن ها علت اوتیسم هستند؟ ژن نقش مهمی را در بروز اختلال اتیسم ایفا می کند تا جایی که میزان ارثی بودن اختلال اتیسم 80 درصد تخمین زده شده است. طراحی و دوخت لباس مرد عنکبوتی بچه گانه ممکن است با استفاده از جنس های مختلفی از جمله پلی استر، نایلون و پلاستیک، صورت بگیرد . این احتمال در دوقلو های ناهمسان که نیمی از دی ان ای بین آن ها مشترک است به 40 درصد می رسد.غالبا کسانی در معرض خطر در نظر گرفته می شوند که خویشاوندان درجه یک مبتلا به اوتیسم داشته باشند. در آن ها شود. مایو در این باره می گوید: مناطق خاصی از مغز،از جمله قشر مخ و مخچه در اوتیسم بسیار دخیل هستند. این مناطق مسوول تمرکز، حرکت و خلق و خوی انسان هستند.

مایو می گوید: بی نظمی موجود در سطح انتقال دهنده های عصبی مانند دوپامین و سروتونین نیز به ابتلا اوتیسم گرده خورده است.
هورمون مغزی دوپامین به ما توانایی و انرژی بیشتری می بخشد که کمبود آن باعث خستگی،بی حوصلگی و عدم تمرکز در افراد می شود، درحالی که عدم وجود میزان کافی سروتونین بسیاری از فعالیت های بدن و از جمله حالات روحی و فعالیت های بدن، تحت تاثیر قرار می گیرند. جالب است بدانید که سروتونین حس خوشبینی و رضایتمندی را در وجود ما افزایش می دهد و تنش را نیز کاهش می دهد. مردان اغلب دوپامین کمی می آورند، از سوی دیگر زنان بیشتر سروتونین کم می آورند که باعث احساس افسردگی در آن ها می شود. دکتر آلیس مایو، استادیار روانپزشکی در کالج بیلور در هوستون بیان می کند که آفت کش ها با بیماری اوتیسم ارتباط تنگاتنگی دارند.

برخی از مطالعات حاکی از این موضوع است که آفت کش ها ممکن است با ژن های درگیر در سیستم عصبی مرکزی تداخلی داشته باشند.هم چنین دانشمندان معتقدند که شاید فردی از لحاظ ژنتیکی مستعد ابتلا به اوتیسم باشد، اما مواد شیمیایی موجود در حشره کش ها و تاثیرات منفی آن ها منجر به ابتلا به این بیماری شود. چه داروهایی باعث اوتیسم میشود . نوزادانی که در رحم مادر در معرض برخی از داروهای خاص قرار دارند، از جمله والپروییک اسید و تالیدومید، خطر ابتلا به اوتیسم در آن ها بسیار افزایش می یابد. تالومید دارویی است که برای اولین بار در سال 1950 برای درمان اضطراب و بی خوابی استفاده می شد.اما به محض اینکه پزشکان و دانشمندان به عوارض این دارو در هنگام تولد نوزاد پی بردند به سرعت آن ها را از بازار خارج کردند.

اما در حال حاضر برای اختلال شدید پوستی و به عنوان یک درمان برای سرطان تجویز می شود. لباسهای بتمن معمولاً با در نظر گرفتن جزییاتی چون دوختهای ضد آب و استفاده از جنس های تنفس پذیر طراحی می شود . طی مطالعات و تحقیقاتی که در اسفند ماه سال گذشته در ارتباط با این موضوع انجام شد، افرادی که در حدود 40 سالگی بچه دار می شوند، احتمال اینکه فرزند آن ها مبتلا به اوتیسم باشد 50 درصد بیشتر از افرادی است که درسنین بین 20 تا 29 سالگی بچه دار می شوند.محققان هنوز بر علت ارتباط سن والدین در افزایش خطر ابتلا به اوتیسم به نتیجه نهایی دست نیافته اند اما این احتمال را می دهند که مربوط به جهش های ژنتیکی باشد که با افزایش سن پدر و مادر از طریق اسپرم و تخمک آن ها این اتفاق روی می دهد.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "داروهایی که باعث اوتیسم میشود" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "داروهایی که باعث اوتیسم میشود"، کلیک کنید.