اختلالات یادگیری در کودکان ابتدایی

اختلال یادگیری در کودکان دبستانی یکی از عوامل نبود موفقیت تحصیلی در دانش آموزان است که منجر به افت تحصیلی، کاهش اعتماد به نفس و عزت نفس و ترک تحصیل آنها می شود. خرید لباس پلیس دخترانه می تواند به دختران کمک کند تا نقش پلیس را به عنوان یک قدرت اجتماعی و امنیتی موثرتر درک کنند . برچسب های «عقب مانده»، «تنبل» و غیره به این قبیل دانش آموزان آنها را از ادامه تحصیل بازمی دارد و صدمات جبران ناپذیری از نظر روانی و اقتصادی به کودک و خانواده و نظام آموزش و پرورش کشور وارد خواهد کرد.

اختلالات یادگیری در کودکان ابتدایی

اختلالات یادگیری در کودکان ابتدایی

از آنجا که دانش آموزان مقطع دبستان که مبتلا به اختلالات یادگیری هستند، جزو بچه های در معرض خطر و شکننده محسوب می شوند، آموزش و پرورش باید از این افراد پشتیبانی کند و یک سپر دفاعی برای آنان باشد. همچنین بهتر است که خانواده ها در این باره اطلاعات خود را افزایش داده و راه های تشخیص، پیشگیری و درمان از اختلال یادگیری را بیاموزند. عوامل محیطی مانند تغذیه،  اضطراب، مشکلات تنفسی، سقوط، آسیب دیدگی مغزی، ضربه وارد شده به سر و دیگر عوامل مشابه می توانند سبب ایجاد اختلال یادگیری در کودکان شود.

عوامل فیزیولوژیکی بسیاری از متخصصان بر این باورند که علل اساسی ناتوانی های یادگیری، آسیب دیدگی مغزی شدید یا جزیی و صدمه های واردشده به دستگاه عصبی و مرکزی است. عوامل ژنتیکی شواهدی در دست است که نشان می دهد ناتوانی های یادگیری احتمالا در برخی خانواده ها بیش از دیگران دیده می شود. درواقع عوامل ژنتیکی در شمار وسیعی از ناتوانی های یادگیری نقش دارد. عوامل بیوشیمیایی اختلال های گوناگون متابولیکی در حکم عواملی هستند که موجب ناتوانی های یادگیری خصوصا در کودکان و در مقاطع اولیه و دبستان می شوند؛ اختلالاتی مانند هایپوگلیسمی و کم کاری. اتفاقات حین زایمان که به آسیب دیدن جنین انجامد؛ مثل سیانوزه شدن کودک و یا بیماری های شدیدی که در روزهای اولیه زندگی بعد از تولد است، مثل زردی های شدید می تواند در ابتلای کودک به ناتوانی یادگیری موثر باشد.

تاخیر رشد و تاثیر آن در اختلال یادگیری در کودکان مشکلات برخی از کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری ممکن است از تاخیر رشد در برخی اجزای دستگاه عصبی مرکزی سرچشمه گرفته باشد که این گونه کودکان پس از بزرگ تر شدن بر این مشکلات غلبه می کنند. عوامل آموزشی تدریس ناکافی و ناصحیح به کودکان. عدم فراگیری معلم از مهارت های لازم برای تدریس درس های پایه در مدارس. توقعات بیش از اندازه بالا یا بسیار پایین معلمان. برنامه ریزی و طرح برنامه آموزشی ضعیف نواقص جزیی در عملکرد مغزی برخی نواقص در مغز کودک ممکن است وجود داشته باشد که قابل درک یا مشاهده در حالت عادی نیستند اما در مواردی مانند یادگیری خود را به شکل اختلال نشان می دهند آمارها نشان می دهد از هر 5 کودکی که در سن مدرسه هستند، یکی دچار ناتوانی در یادگیری است.

علایم این ناتوانی اغلب در 3 تا 4 سالگی و در دوره ی پیش دبستانی بروز پیدا می کند. به همین دلیل والدین باید درباره نشانه های آن اطلاعات کافی داشته باشند. ربکا پارلاکیان (Rebecca Parlakian)، مدیر ارشد مرکز ملی نوزادان آمریکا می گوید: «هر کودک به شکل مخصوص به خود رشد می کند و عوامل متعددی می تواند روی تاخیر در رشد و یادگیری او دخیل باشد». تاخیر در مهارت های حرکتی ظریف – مانند استفاده از انگشتان برای بلند کردن یک جسم کوچک – می تواند موضوعی معمولی باشد که به مرور زمان حل شود یا اینکه نشانه ای از یک ناتوانی جدی تر باشد لباس راهور برای افرادی طراحی شده اند که در محیط های راهنمایی و رانندگی فعالیت می کنند . به طور کلی اختلال یادگیری زمانی اتفاق می افتد که مغز، اطلاعات را به روش های غیرمعمول دریافت و پردازش می کند.

اختلال یادگیری در کودکان دبستانی باعث می شود آن ها در کارهای خواندن، نوشتن، انجام ریاضیات، استفاده از زبان یا درک کلام دیگران، اجتماعی شدن و بسیاری از مهارت های دیگر با مشکلاتی مواجه شوند. در این حالت فرد نمی تواند مهارت های مختلف را یاد بگیرد یا از آن ها استفاده کند. انواع اختلال یادگیری در کودکان پیش دبستانی اختلال یادگیری طیف وسیعی دارد. این کودکان بهره هوشی برابر یا حتی بیشتر از دیگران دارند و تنها در برخی مهارت های تحصیل دچار مشکل هستند. در ادامه انوع اختلالات یادگیری معرفی شده است. کودکانی که درگیر اختلال خواندن هستند، ترکیب صداهای متمایز و کلمات را درک نمی کنند یا اینکه در فهم چگونگی ترتیب حروف صدادار و بی صدا دچار مشکل هستند. نوشتن مهارت پیچیده ای است که به کاربرد و هماهنگی توانمندی های مختلف مانند بینایی، حرکت و توانایی پردازش اطلاعات احتیاج دارد.

کودکانی که در نوشتن مشکل دارند دست خط بدی دارند، املای آن ها ضعیف است و معمولاً در مواردی مانند دستور زبان یا علایم نگارشی مشکل دارند. اختلالات یادگیری چیست و علایم اولیۀ هشداردهندۀ اختلال یادگیری در کودکان کدام است؟ در این مطلب با علایم اختلال یادگیری در کودکان آشنا شوید. در دوران پیش دبستانی و کودکستان، کودکان با آماری متفاوت و سبک های مختلفی یاد می گیرند. اما اگر فرزند شما مشکل قابل توجهی با اعداد، حروف یا گفتار دارد، ممکن است دچار اختلال یادگیری یا ناتوانی یادگیری باشد. کودک دارای اختلال یادگیری ممکن است داستانی را که برایش می خوانند کاملاً بفهمد، اما بعداً نمی تواند به سوالات مربوط به آن پاسخ دهد. یک کودک دیگر ممکن است به راحتی حروف الفبا را از حفظ بخواند، اما وقتی به حروف الفبا به طور جداگانه اشاره شود، نمی تواند آن حروف را نام ببرد.

کودک دیگر ممکن است برای چیدن پازل، بستن بند کفش یا دکمه های لباسش مشکل داشته باشد. برخی کودکان بزرگ تر ممکن است در شمارش اعداد صفر تا 100 با صدای بلند خبره باشند، اما نمی توانند فهرستی از اعداد را به درستی روی کاغذ بنویسند و برای برخی از کودکان، نوشتن به شکلی خوانا غیرممکن است، حتی اگر دقیقاً بدانند که می خواهند چه چیزی بنویسند. اگر این دشواری ها شبیه مشکلات فرزندتان شماست، او ممکن است دارای اختلال یادگیری باشد. یادتان باشد ما داریم در مورد بچه هایی با ضریب هوشی نرمال صحبت می کنیم. موضوع این است که اطلاعاتی که از چشم ها و گوش ها وارد می شود درست ترجمه و معنی نمی شود و آنچه بیان می شود پاسخ علایم اختلال یادگیری در کودکان اختلالات یادگیری دسته ای از اختلالات هستند که از نحوۀ پردازش اطلاعات توسط مغز ناشی می شوند و درک برخی مفاهیم را دشوار می کنند.

اختلالات یادگیری اغلب به سه دسته تقسیم می شوند که شامل اختلالات گفتاری یا زبانی؛ مشکل در مهارت های خواندن، نوشتن یا ریاضی؛ برای خرید لباس بسیجی ارزان باید از سایت هایی مانند مجله اورزو در تخفیفات اقدام به خرید کنید .  و طیفی از اختلالات دیگر مانند مشکل در هماهنگی حرکتی، مهارت های حرکتی یا حافظه است. گاهی اوقات واضح است که کودک دچار یک نوع اختلال، مثل خوانش پریشی یا محاسبه پریشی است، اختلالاتی که به ترتیب مهارت های خواندن و ریاضی را مختل می کند اما این نیز معمول است که کودکان ترکیبی از اختلالات مختلف را داشته باشند. اختلالات نقص توجه یا همان اختلال کم توجهی-بیش فعالی به خودی خود اختلالات یادگیری نیستند، اما کودکان دارای اختلالات یادگیری اغلب مشکلات نقص توجه نیز دارند.صحیح نیست. به عبارت دیگر، این کودکان مشکل هوش ندارند.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "اختلالات یادگیری در کودکان ابتدایی" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "اختلالات یادگیری در کودکان ابتدایی"، کلیک کنید.