فیلتر روغن سیاه شده؟! عواقب عدم تعویض به موقع فیلتر روغن در انتظار شماست!

 آیا می‌دانید عواقب عدم تعویض به‌موقع فیلتر روغن چیست و این اقدام چه اهمیتی دارد؟ فیلتر روغن جزو یکی از قطعات بسیار مهم خودرو محسوب می‌شود که وظیفه و نقش مهمی را در خودرو ایفا می‌کند. قبل از هر چیزی توجه داشته باشید که فیلتر روغن جزو یکی از فیلترهایی است که هرچند وقت یک‌بار باید تعویض شود. عدم تعویض به‌موقع فیلتر روغن می‌تواند مشکلات بسیار متعددی را به وجود آورید.

 ما در این مقاله قصد داریم به بررسی عواقب عدم تعویض فیلتر روغن بپردازیم تا شما درک درستی از اهمیت این موضوع داشته باشید.

چرا باید فیلتر روغن را تعویض کنیم؟

از عواقب عدم تعویض به‌موقع فیلتر روغن می‌توانیم به مواردی مانند کاهش طول عمر موتور و همچنین خرابی‌های مهم در سیستم روانکاری خودرو اشاره کنیم. روغن‌موتور جزو یکی از عواملی بسیار حیاتی برای عملکرد بهینه و صحیح خودرو به شمار می‌آید. این روغن، مسئولیت‌های بسیار مهمی مانند، حمایت از سطوح فلزی در برابر سایش و کاهش دما و حفظ لغزندگی قطعات را بر عهده دارد، اما با گذشت زمان و به علت شرایط محیطی و عملکرد موتور، روغن‌موتور کثیف می‌شود. به همین دلیل، وجود یک فیلتر روغن مناسب با کارایی بسیار خوب، برای جداسازی ذرات کثیف روغن سوخته از موتور بسیار مهم و حیاتی است.

 بااین‌وجود، متاسفانه اکثر رانندگان توجه زیادی به تعویض فیلتر روغن ندارند. اگر اطلاعات کافی در مورد اهمیت این موضوع نداشته باشید و یا به دلایل مالی، تعویض فیلتر روغن را پشت‌گوش بیندازید، مشکلاتی برای خودرو شما به وجود می‌آید. اما خوب است بدانید که عدم تعویض به‌موقع فیلتر روغن می‌تواند عواقب غیرقابل‌تصور و بسیار جدی را به همراه داشته باشد که در بخش‌های بعدی به بررسی برخی از این عواقب می‌پردازیم.

 کاهش قدرت و عملکرد موتور

کاهش قدرت و عملکرد موتور، یکی از اصلی‌ترین عواقب عدم تعویض به‌موقع فیلتر روغن است. فیلتر روغن آلوده و کثیف نمی‌تواند به‌خوبی ذرات آلوده را از روغن جدا و حذف کند. این موضوع نیز موجب کاهش کارایی روغن و علاوه‌برآن، افت قدرت موتور می‌شود. جدا از این موارد، روغن آلوده امکان دارد به دما و فشار بالای داخل موتور نیز مقاومت پایین‌تری داشته باشد که این امر نیز می‌تواند منجر به خرابی موتور شود.

 کاهش قدرت و عملکرد موتور

 کاهش قدرت و عملکرد موتور جزو یکی از اصلی‌ترین عواقب عدم تعویض به‌موقع فیلتر روغن به شمار می‌آید. فیلتر روغن آلوده و کثیف قطعاً نمی‌تواند به‌درستی ذرات کثیف را از روغن جدا کند. اصلی‌ترین مسئولیت فیلتر روغن‌موتور، جمع‌آوری و همچنین تخلیه ذرات کوچک، زبر و کثیف از روغن‌موتور است. ذرات کثیف امکان دارد شامل ذرات خرده فلزی، خرده روغنی و… باشند.

برای مثال، زمانی که فیلتر روغن پژو پارس سرکان کثیف می‌شود، پوششی که روی کاغذ فیلتر نیز قرار دارد نیز آلوده می‌شود و قدرت تصفیه آن نیز کاهش می‌یابد. این موضوع به معنای آن است که ذرات کثیف به‌آسانی از فیلتر رد شده و وارد روغن‌موتور خودرو می‌شوند. این ذرات کثیف می‌توانند نسبت به دما و فشارهای بالای داخل موتور نیز مقاومت نسبتاً کمتری داشته باشند، زیرا روغن آلوده امکان دارد ویژگی‌های روانکاری و خنک‌کنندگی را از دست دهد. در نتیجه امکان دارد که موجب کاهش کارایی و عملکرد روغن شود.

 روغن کثیف و آلوده می‌تواند به عیوب بسیار جدی و یا خرابی موتور خودرو منجر شود. ذرات کثیف در روغن می‌توانند به اجزای داخلی موتور بچسبند و موجب سایش قطعات و خوردگی آن‌ها شوند. این مشکلات می‌توانند موجب کاهش قدرت و عملکرد موتور و کاهش طول عمر آن شوند. علاوه بر این مورد، ذرات کثیف می‌توانند در مسیرهای خنک‌کنندگی و تهویه موتور رسوب ایجاد کنند و در نهایت افزایش دمای بالای موتور را به وجود آورند.

ازاین‌رو لازم است تا فیلتر روغن خودرو خود را به‌صورت منظم تعویض کنید تا با عواقب عدم تعویض به‌موقع فیلتر روغن مواجه نشوید. استفاده از روغن کارآمد و تمیز می‌تواند کارایی بهتر موتور و روغن را حفظ کند و مشکلات و خطرات مربوط به روغن کثیف را نیز کاهش دهد. به شما توصیه می‌کنیم که اگر فیلتر روغن خودرو شما به تعویض نیاز پیدا کرد، سریعاً نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

 اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که به دلایل مالی فیلتر روغن خودرو خود را تعویض نمی‌کنید، باید بدانید که در صورت عدم تعویض به‌موقع فیلتر روغن ممکن است مشکلات متعددی برای موتور خودرو شما به وجود آید که قطعاً در چنین شرایطی با صرف هزینه‌های بیشتری مواجه خواهید شد.

 افزایش مصرف سوخت

 افزایش مصرف سوخت خودرو را می‌توان جزو عواقب عدم تعویض به‌موقع فیلتر روغن خودرو دانست. وجود فیلتر روغن کثیف و آلوده ممکن است موجب در میان قطعات موتور اصطکاک ایجاد کند که این امر نیز می‌تواند روی مصرف سوخت خودرو شما تاثیرات بسیار زیادی بگذارد. زمانی که فیلتر روغن آلوده می‌شود، ذرات کثیف به‌آسانی از فیلتر روغن عبور می‌کنند و به قطعات داخلی موتور نیز نفوذ خواهند کرد.

مصرف سوخت زیاد به طور مستقیم روی کیلومتراژ خودرو تاثیر می‌گذارد. با بالا رفتن مصرف سوخت کمتر خودرویی می‌تواند با سوخت موجود در یک مسافت مشخص حرکت کند. ازاین‌رو اگر فیلتر روغن کثیف باشد و اصطکاک میان قطعات موتور را تسهیل کند، مصرف سوخت ماشین نیز بالا خواهد رفت و می‌تواند در پایین آمدن کیلومتراژ نقش قابل‌توجهی از خود نشان دهد.

 در حالت کلی، تعویض به‌موقع و منظم فیلتر روغن خودرو برای حفظ عملکرد و کارایی بهینه خودرو اهمیت زیادی دارد. با تأمین فیلتر روغن باکیفیت و تمیز و کارایی مناسب آن، می‌توان از به وجود آمدن اصطکاک بالا و همچنین بالا رفتن مصرف سوخت جلوگیری به عمل آورد و همچنین بهره‌وری سوخت ماشین را نیز بهبود بخشید.

 افزایش دمای موتور

 از دیگر عواقب عدم تعویض به‌موقع فیلتر روغن خودرو می‌توان به افزایش دمای موتور اشاره کرد. روغن‌موتور به‌طورکلی مسئولیت مهمی در خنک‌کردن موتور خودرو دارد. جدا از این مورد، فیلتر روغن نقش بسیار مهمی در عملکرد بهینه و کیفیت روغن‌موتور ایفا می‌کند. زمانی که روغن آلوده می‌شود، ذرات زاید و آلوده می‌توانند به‌آسانی از فیلتر عبور کنند و وارد سیستم روغن شوند. در نهایت مسیرهای خنک‌کنندگی و تهویه را مسدود کنند.

 زمانی که مسیرهای خنک‌کنندگی و تهویه با ذرات کثیف آلوده می‌شوند، جریان روغن و هوا که برای خنک‌کردن قطعات موتور مهم هستند، تحت تاثیر قرار می‌گیرند. این مسئله موجب بالا رفتن دمای موتور می‌شود، چراکه امکان خنک‌کردن به‌اندازه کافی وجود ندارد. بالا رفتن دما می‌تواند موجب آسیب به قطعات مهم موتور می‌شود و در نهایت عمر مفید موتور خودرو را نیز کاهش می‌دهد.

 علاوه بر این مورد، روغن‌موتور ضمن عبور از سطوح و قطعات داخلی موتور، گرمای به‌دست‌آمده را نیز جذب می‌کند و آن را به سیستم خنک‌کننده انتقال می‌دهد. اگر فیلتر روغن کثیف باشد و این وظیفه را به‌خوبی انجام ندهد، امکان خنک‌کردن به‌اندازه کافی را نخواهد داشت و در نهایت یکی از عواقب عدم تعویض به‌موقع فیلتر روغن که افزایش دمای موتور است، رخ  خواهد داد. 

 ازاین‌رو عملکرد مناسب فیلتر روغن و حفظ آن بسیار مهم است. با تأمین فیلتر روغن منظم و تمیز، می‌توانید مانع افزایش دمای موتور و مسدودی آن شوید و همچنین عمر مفید موتور را نیز حفظ کنید.

 آسیب به قطعات موتور

 روغن سوخته و ذرات کثیفی که به روغن‌موتور نفوذ می‌کنند، می‌توانند به سطوح فلزی قطعات موتور بچسبند و خوردگی آن‌ها را به وجود آورند. در نتیجه عواقب عدم تعویض به‌موقع فیلتر روغن می‌تواند کاهش کارایی موتور و کاهش عمر مفید قطعات باشد.

 بلبرینگ‌ها وظیفه حرکت بدون مشکل و صاف شافت‌ها را بر عهده دارند و قطعات بسیار حساسی هستند که به تمیزی و کیفیت بالا نیاز دارند. ذرات کثیفی که وارد روغن‌موتور می‌شوند، می‌توانند در مسیر حرکت بلبرینگ‌های خودرو جمع شوند و موجب به وجود آمدن اصطکاک و در نهایت خرابی آن‌ها شوند. این امر نیز منجر به افت کارایی، ایجاد صداهای نامطلوب و حتی خرابی قطعات نیز می‌شود.

 نه‌تنها بلبرینگ‌ها، بلکه برخی دیگر از قطعات خودرو نیز می‌توانند تحت تاثیر ذرات کثیف قرار بگیرند. برای عنوان مثال رینگ‌ها و سطوح داخلی سیلندرها که با روغن در تماس هستند، امکان دارد که با روغن سوخته و ذرات کثیف پوشیده شوند و از کارکرد صحیحی را از خود نشان ندهند. علاوه بر این مورد، قطعات دیگر موتور مانند پیستون‌ها، دریچه‌های سوپاپ و سر سیلندرها نیز امکان دارد تحت تاثیر این ذرات کثیف قرار گیرند و کارایی و عملکرد آن‌ها را نیز تحت‌تأثیر قرار دهند.

 ازاین‌رو حفظ کیفیت روغن‌موتور و همچنین جلوگیری از نفوذ ذرات کثیف به آن، اهمیت بسیار زیادی دارد. تعویض به‌موقع و منظم فیلتر روغن خودرو و استفاده از روغن‌موتور باکیفیت و انجام نگهداری و تعمیرات مرتب می‌تواند به بهبود عملکرد موتور و حفظ عمر مفید موتور کمک بسیار زیادی کند.

جمع‌بندی

عدم تعویض به‌موقع فیلتر روغن، مشکلات جدی را در خودرو ایجاد می‌کند. از مهم‌ترین عواقب عدم تعویض این قطعه می‌توان به کاهش عملکرد موتور، استهلاک زیاد قطعات موتور، خاموشی ناگهانی موتور و نوسانات دمایی نامناسب اشاره کرد. به همین دلیل در صورت مشاهده هر نوع مشکل در این قطعه باید به فکر تعویض به موقع آن باشید.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "فیلتر روغن سیاه شده؟! عواقب عدم تعویض به موقع فیلتر روغن در انتظار شماست!" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی, کسب و کار ایرانی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "فیلتر روغن سیاه شده؟! عواقب عدم تعویض به موقع فیلتر روغن در انتظار شماست!"، کلیک کنید.